Άρθρο του Peter St. Onge
δημοσιεμένο στο Mises Institute στις 16/4/2020. Χρόνος Ανάγνωσης: 2 λεπτά
Στις 18 Μαρτίου, ο Joe Wiesenthal του ''Bloomberg
Markets'' είχε καλεσμένη την [σ.σ. εικονιζόμενη] οικονομολόγο της Σύγχρονης Νομισματικής Θεωρίας (MMT) Stephanie Kelton στην εκπομπή του. Εάν δεν είστε εξοικειωμένοι με την MMT, συνοπτικά οι
οπαδοί της πιστεύουν ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να εκτυπώνουν περισσότερα
χρήματα, επειδή τα ελλείμματα δεν είναι κάτι τόσο τρομερό. Σε ένα σημείο
της εκπομπής, ο Wiesenthal ρώτησε: «Εάν δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τα
ελλείμματα, τότε γιατί να έχουμε φόρους;» Η απάντηση της Kelton ήταν αποκαλυπτική.
.Λοιπόν, η διαχρονική δικαιολογία για τους φόρους είναι, παραφράζοντας τον
Oliver Wendell Holmes, πως αποτελούν «το τίμημα του να ζούμε σε μια πολιτισμένη κοινωνία». Οι
σκεπτικιστές επισημαίνουν ότι, ιστορικά οι κοινωνίες με πολύ χαμηλούς φόρους
ήταν συχνά πολύ πιο πολιτισμένες – αναλογιστείτε την Ολλανδική Χρυσή Εποχή , την Ισλαμική Χρυσή Εποχή , τη Βικτωριανή Αγγλία , την απαξιωτικά αποκαλούμενη «Επιχρυσωμένη Εποχή» στην ιστορία της Αμερικής - εκείνη η χρυσή
εποχή των τριάντα ετών όταν εφευρέθηκαν σχεδόν όλα τα χρήσιμα πράγματα που έχουμε σήμερα . Ωστόσο,
κατά τη διάρκεια εκείνης της τελευταίας περιόδου, οι εισπράξεις της κεντρικής
κυβέρνησης ήταν το 1/5 όσων είναι σήμερα .
Γιατί τόσος πολιτισμός; Γιατί πολλά απ’ όσα κάνουν τα κράτη στις μέρες μας γίνονταν
τότε μέσω φιλανθρωπικών δράσεων ή επιχειρήσεων που ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για
τα δολάρια των καταναλωτών, αντί να αρπάζουν τα έσοδά τους μέσω των φόρων. Όταν
οι γιατροί, οι πυροσβέστες, και τα σχολεία είναι υποχρεωμένα να ικανοποιούν τους
πελάτες, τα πράγματα εκπολιτίζονται. Και πάλι, ακόμα κι εάν αποδεχτούμε ένα
«κράτος-νυχτοφύλακα» για, λ.χ., την εθνική άμυνα, ή για την μισθοδοσία των
δικαστών, το πράγμα γίνεται επικίνδυνο εάν το κράτος μπορεί απλά να τυπώνει νέο
χρήμα για να πληρώνει αυτόν το εκπολιτισμό.
Η απάντηση της Kelton; Οι φόροι θα
εξακολουθούσαν να είναι απαραίτητοι, γιατί μας φτωχαίνουν (!) Και γιατί μπορούν να
τιμωρήσουν τους ανθρώπους που δεν συμπαθεί.
Συγκεκριμένα, στην Kelton αρέσει το ότι οι φόροι «αφαιρούν τα δολάρια από τα
χέρια μας, οπότε δεν μπορούμε να τα ξοδεύουμε», αφήνοντας περισσότερη
αγοραστική δύναμη στο κράτος. Έτσι, οι φόροι κάνουν τους ανθρώπους
φτωχούς, και αυτό είναι κάτι θετικό για την ίδια, πιθανώς επειδή πιστεύει ότι τα
κράτη είναι πραγματικά πολύ καλά στο να βγάζουν τους ανθρώπους από τη
φτώχεια. Όποιος έχει περάσει κάποιον χρόνο στα γκέτο των πόλεων της
Αμερικής, όπου τα κρατικά χρήματα των επιδομάτων είναι σχεδόν τα μόνα χρήματα που κυκλοφορούν, μπορεί να
διαφωνήσει.
Α, και δεν είναι μόνο το ότι το κράτος υποτίθεται ότι ξοδεύει τα χρήματά
μας πιο σοφά από ό,τι θα μπορούσαμε να το κάνουμε εμείς. Η Kelton προσθέτει δύο
δευτερεύοντες λόγους που λατρεύει τους φόρους: για να τιμωρήσει συγκεκριμένους
ανθρώπους αναδιανέμοντας τα χρήματά τους, και για να τιμωρήσει τους ανθρώπους
που κάνουν πράγματα που δεν της αρέσουν. Όπως το να μην αγοράζουν συσκευές
εξοικονόμησης ενέργειας (ναι, πραγματικά το είπε). Με
άλλα λόγια εδώ έχουμε την κοινωνική μηχανική, με το καρότο για τους φίλους σας, και το μαστίγιο για τους όχι-και-τόσο-φίλους σας.
Θα πρέπει να προσθέσω ότι οι φιλελεύθεροι συμφωνούν απολύτως με την Kelton
εδώ - οι φόροι έχουν νόημα πράγματι για να διευρύνουν την φτώχεια, και για να
τιμωρούν τους ανθρώπους που δεν σας αρέσουν. Γι 'αυτό οι φιλελεύθεροι, όντες
καλοί και γενναιόδωροι, αντιτίθενται στους φόρους.
Εν τω μεταξύ, είναι καλό να ξέρουμε πως όλοι συμφωνούμε στο ότι οι φόροι δεν έχουν καμία σχέση με τον πολιτισμό. Έχουν να κάνουν με την καταστροφή, και με ένα είδος μεροληπτικής τιμωρίας.
***